אילו סוגים יש לאבנים בכליות?

לא מעט אנשים סובלים מאבנים בכליות. מדובר על אבנים הנוצרות בדרכי השתן כאשר השתן הופך להיות מרוכז מדי וכתוצאה מכך נוצרים גבישים. מערכת השתן כוללת מנגנון שמטרתו היא למנוע את היווצרות הגבישים הללו. אולם לעיתים המנגנון כושל בתפקידו ואז האבנים הנוצרות במערכת השתן עוברות לכליות. מרבית האבנים הנפלטות ממערכת לשתן הן קטנות ונפלטות משם באופן עצמאי דרך דרכי השתן. אולם, לא פעם האבן המגיעה לכליה גדולה והיא עלולה לחסום את השופכן והכליה לגרום לאדם לחוש כאבים משמעותיים בעיקר כאשר הוא נותן שתן. במקרה שכזה יש לגשת לטיפול באופן דחוף.

 

כיצד נוצרות אבנים בכליות?

אבנים בכליות נוצרות באופן דומה לתהליך שבו נוצרות אבנים בטבע. מדובר בעצם במשקע של מינרלים אשר מתגבשים בתהליך כימי מיוחד בתערובת המימית של השתן. האבנים יכולים להתמקם במקומות שונים כגון: במעבר אל השלפוחית, בתוך השופכנים, בתוך שלפוחית השתן ולעיתים באמצעות זרם השתן הן גם יכולות לצאת החוצה. גודל האבנים יהיה בממוצע כגודלו של גרגיר לחול, אולם לא פעם האבן תגדל ותגיע עד לגודל של כדור גולף. ישנם כמה סוגי אבנים שעלולים להופיע בכליות.

 

סוגי אבנים בכליות

  1. אבנים מסידן- מדובר על 80 אחוזים מהאבנים מהכליות העשויים משני חומרים: אוקסלאט וסידן. מחצית מהאנשים אשר סובלים מאבנים בכליות יסבלו גם מרמה גבוהה של סידן בשתן.
  2. אבנים זיהומיות- מדובר על אבנים המשלבות בתוכן מגנזיום, פוספט, אמוניום, גבישי סדן, פוספאט ועוד. מדובר על מצב שנוצר כתוצאה מזיהום חוזר או כרוני בדרכי השתן.
  3. אבני חומצה אורית- מדובר על אבנים שעלולות להיווצר בכליה עקב המצאות של חומצה אורית.
  4. אבני ציסטין- סוג האבנים הפחות נפוץ בתחום אבני כליה. מדובר על אבנים הנוצרות כתוצאה ממחלה גנטית נדירה שגורמת לרמות גבוהות של ציסטין במערכת השתן.
Main אופנה כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
איך יודעים שקפה איכותי?
הנה הגיע עוד בוקר, והגיע הזמן לגרור את עצמנו מהמיטה ולהתחיל להתארגן לעוד יום עבודה שגרתי במהלך השבוע....
קרא עוד »
ינו 28, 2020
שומר חניה
לפסי בלימה קיימת חשיבות רבה בחניונים וגם בחניות פרטיות. הם צבועים בצבעי שחור וצהוב ולכן בולטים בשטח...
קרא עוד »
מאי 11, 2021
איפה אפשר לקנות חלקי חילוף למטבח
אין מחלוקת על כך כי המטבח הוא החדר החשוב ביותר בבית וזאת עקב העובדה כי כיום לאוכל יש משמעות כל כך...
קרא עוד »
פבר 20, 2019